Цей аналіз регуляторного впливу (далі – Аналіз) розроблений відповідно до вимог встановлених Земельним кодексом України, законами України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про місцеве самоврядування в Україні» та з метою підвищення ефективності використання міської території, на якій розміщуються та використовуються для здійснення підприємницької діяльності тимчасові споруди.
І. Визначення проблеми
Розміщення тимчасових споруд регулюється рядом нормативно-правових актів, а саме: Земельним кодексом України, Законами України «Про основи містобудування», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про благоустрій населених пунктів».
Розміщення тимчасових споруд на території міста Хмельницького здійснюється у відповідності до рішень міської ради:
- від 29.02.2012 №23 «Про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Хмельницького»;
- від 17.04.2019 №27 «Про затвердження порядку розміщення відкритих майданчиків для харчування біля закладів ресторанного господарства в м. Хмельницькому»;
- від 22.03.2017 №30 «Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та тимчасових конструкцій на території міста Хмельницького» із внесеними змінами рішеннями Хмельницької міської ради;
- від 12.12.12.№18 «Про затвердження комплексної схеми розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Хмельницького»;
- від 31.01.2018 №79 «Про затвердження комплексної схеми розміщення пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Хмельницького».
Станом на 01.07.2019 року управлінням торгівлі укладено 609 договорів про встановлення особистого строкового сервітуту на розміщення стаціонарних, пересувних тимчасових споруд та відкритих майданчиків для харчування. Проте договірні стосунки двох сторін є недостатньо досконалими, потребують уточнення вимог щодо розміщення тимчасових споруд, конкретизації прав та обов’язків сторін. Даним регуляторним актом пропонується затвердити типові документи для розміщення тимчасових споруд.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | + |
|
Органи місцевого самоврядування | + |
|
Суб'єкти господарювання, | + |
|
у тому числі суб'єкти малого підприємництва* | + |
|
II. Цілі регулювання
Ціллю регуляторного акту є підвищення ефективності використання міської території, на якій розміщуються та використовуються для здійснення підприємницької діяльності тимчасові споруди, а також врегулювання правових стосунків сторін.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
Відсутність регулювання | У такому випадку можливі втрати до міського бюджету, так як відсутній затверджений варіант акту звірки за внесенням платежів за договорами про встановлення особистого строкового сервітуту, відсутні обов’язки суб’єктів господарювання щодо вимог розміщення ТС. Це приведе до загострення проблеми. |
Розміщення тимчасових споруд на території міста без укладання договорів про встановлення особистого строкового сервітуту | Відсутність регулювання правових відносин. |
Прийняття рішення про затвердження типових документів для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького | Збільшаться надходження до міського бюджету, покращиться архітектурний вигляд тимчасових споруд, що в свою чергу, покращить привабливість міста. |
Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на інтереси органів місцевого самоврядування
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
відсутність регулювання | Відсутні | У разі відсутності регулювання розміщення тимчасових споруд не будуть виконані повноваження органу місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з розширення мережі об’єктів торгівлі. |
Розміщення тимчасових споруд на території міста без укладання договорів про встановлення особистого строкового сервітуту | Станом на 01.07.2019 року управлінням торгівлі укладено 609 договорів про встановлення особистого строкового сервітуту на розміщення стаціонарних, пересувних тимчасових споруд та відкритих майданчиків для харчування. Надходження від сплати за договорами склали – 3647 т. грн, | У разі розміщення тимчасових споруд без договірних відносин міський бюджет втрачає понад 7 млн. грн надходжень в рік. |
Прийняття рішення про затвердження типових документів для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького | Збільшення надходжень до міського бюджету, зрозумілі умови розміщення ТС, конкретні права та обов’язки сторін | Відсутні |
Оцінка впливу на інтереси громадян
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Відсутність регулювання | відсутні | відсутні |
Розміщення тимчасових споруд на території міста без укладання договорів про встановлення особистого строкового сервітуту | Відсутні, так як можливе хаотичне розміщення ТС та погіршення архітектурного вигляду міста | відсутні |
Прийняття рішення про затвердження типових документів для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького | Очевидні, від надходжень платежів за договорами зростає бюджет територіальної громади | відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання
Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Разом |
Кількість суб'єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць | - | 57 | 12 | 684 | 753 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків | - | 7,57 | 1,59 | 90,84 | 100 |
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Відсутність регулювання | так | відсутні |
Розміщення тимчасових споруд на території міста на умові укладання договорів про встановлення особистого строкового сервітуту | Врегульовані правові стосунки двох сторін | відсутні |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Відсутність регулювання | 1 | Проблема продовжує існувати |
Розміщення тимчасових споруд на території міста без укладання договорів про встановлення особистого строкового сервітуту | 1 | Проблема продовжує існувати |
Прийняття рішення про затвердження типових документів для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького | 3 | Усі важливі аспекти проблеми будуть врегульовані |
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Прийняття рішення про затвердження типових документів для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького | Збільшення надходжень до міського бюджету, зменшення скарг мешканців на роботу тимчасових споруд | відсутні | Усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть |
Відсутність регулювання | відсутні | Відсутній порядок врегулювання інтересів сторін, можливі штрафні санкції за порушення законоджавства | Проблема продовжує існувати |
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми
Для розв'язання проблеми, зазначеної в розділі 1 цього аналізу, пропонуємо прийняти рішення міської ради «Про затвердження типових документів для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Хмельницького».
Основною метою прийняття регуляторного акту є забезпечення більш ефективних умов розміщення тимчасових споруд, надання додаткових можливостей для розвитку підприємницької діяльності в сфері торгівлі у м. Хмельницькому.
З метою реалізації поставленої мети пропонується проведення таких заходів:
• поліпшення якості нормативної бази, що регулює порядок розміщення тимчасових споруд;
• забезпечення виконання законодавчих актів вищої юридичної сили.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Для виконання вимог регуляторного акта додаткові витрати органів місцевого самоврядування не потрібні.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Строк дії регуляторного акта необмежений. Має діяти постійно за умови, коли законодавством передбачається пайова участь забудовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Показниками результативності дії регуляторного акту є:
а) Надходження до міського бюджету за договорами особистого строкового сервітуту (статистична інформація – повторне дослідження).
б) кількість часу, яка витрачається на підготовку правовстановлюючих документів у порівнянні із попередніми роками (соціологічне опитування – повторне дослідження);
в) кількість наданих правовстановлюючих документів на тимчасові споруди в порівнянні з попередніми роками;
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
- Базове відстеження результативності проводиться через три місяці після прийняття регуляторного акта.
- Повторне відстеження результативності проводиться через рік після прийняття регуляторного акта.
- Відстеження результативності проводиться статистичним та соціологічним методами.
- Види даних: статистична інформація, наявна в управлінні торгівлі.
- Цільова група: суб’єкти малого та середнього бізнесу – фізичні особи – підприємці , юридичні особи.